דלג לתוכן

אוטיזם

Autism
clipboard
אוטיזם מתבטא בקשיים בתקשורת חברתית ובהתנהגות חזרתית, עם שונות רחבה בחומרת התסמינים.
המומחים של Infomed מסבירים:

אוטיזם היא אחת ההפרעות השייכות לקבוצה של הפרעות התפתחותיות המכונות בשפה הרפואית הפרעות בספקטרום האוטיסטי (Autism Spectrum Disorder – ASD).  המצב מאופיין בהפרעות התפתחותיות נוירולוגיות  המופיעות בגיל הינקות – לרוב עוד בטרם מלאו לילד 3 שנים. 

כיום, ההפרדה שהייתה קיימת בין אוטיזם להפרעות השייכות לספקטרום האוטיסטי כמו תסמונת אספרגר, על-פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות (DSM-5) - לא קיימת יותר, ומקובל להתייחס לכל המחלות כאל "הפרעה בספקטרום האוטיסטי". 

למרות שרמת החומרה והתסמינים משתנים ממקרה למקרה, כל הפרעות של אוטיזם משפיעות על יכולתו של הילד לפתח תקשורת ויחסי גומלין עם הסובבים אותו.

ההערכה גורסת כי שישה ילדים מתוך 1,000 בארצות הברית סובלים ממצב של אוטיזם – ומספר המקרים המאובחנים עולה בהתמדה. לא ברור עדיין אם עלייה זו היא פועל יוצא מאיתור ודיווח יעיל יותר של המקרים, מעלייה ממשית במספרם, או כפועל יוצא של שניהם גם יחדיו.

ידיים של ילד ושל מטפלת באוטיזם מחזיקות קובייה צבעונית

מה שברור הוא שלמרות שאין כיום בנמצא ריפוי למצב של אוטיזם, טיפול אינטנסיבי ומקודם ככל האפשר יכולים להוביל לשינוי משמעותי בחייהם של הילדים הסובלים מהפרעה זו.

ילדים הסובלים ממצב של אוטיזם יחוו קשיים בשלושה תחומים התפתחותיים עיקריים: יחסי גומלין חברתיים, שפה והתנהגות. מכיוון שהתסמינים של אוטיזם שונים מאוד ממקרה למקרה, שני ילדים אשר קיבלו את אותה האבחנה הרפואית יתנהגו בצורות שונות מאוד ויהיו בעלי מיומנויות שונות לחלוטין. 

אולם, במרבית המקרים, מקרי האוטיזם החמורים ביותר מאופיינים על ידי חוסר יכולת מוחלטת לתקשר או להיות ביחסי גומלין עם בני אדם אחרים.

מרבית הילדים יראו תסמינים של אוטיזם כבר בגיל הינקות. ילדים אחרים יתפתחו בצורה רגילה לחלוטין במשך החודשים או השנים הראשונות לחייהם, אך יהפכו לפתע מסוגרים בעצמם, תוקפניים או שהם יאבדו את מיומנויות השפה שכבר הספיקו לצבור עד כה.  

  • אוטיזם תסמינים

    למרות שכל ילד הלוקה באוטיזם הוא בעל דפוסים הייחודיים רק לו, ישנם תסמינים הנפוצים להפרעה זו:

    מיומנויות חברתיות

    • אינו מגיב לקריאת שמו.

    • אינו מרבה ליצור קשר עין ישיר.

    • ראה כי לעיתים קרובות אינו שומע אותך. 

    • מסרב לחיבוק או התכרבלות. 

    • נראה כי אינו מודע לרגשות של אחרים. 

    • נראה כי הוא מעדיף לשחק לבדו – נסוג אל תוך "עולם  פרטי" משלו.

    מיומנויות שפה

    • מתחיל לדבר מאוחר יותר מילדים אחרים. 

    • מאבד את היכולת לומר מילים או משפטים מסוימים שידע  בעבר.

    • יוצר קשר עין כאשר הוא רוצה דבר מה.

    • מדבר בקול מוזר או במקצב שונה – משתמש בדיבור מזמר, חד גוני או בקול הדומה לרובוט. 

    • אינו מסוגל להתחיל בשיחה או להמשיך שיחה קיימת.

    • ייתכן ויחזור על מילים, ניבים או מושגים, אך אינו יודע כיצד להשתמש בהם.

    התנהגות

    • מבצע תנועות החוזרות על עצמן, כגון נדנוד, הסתובבות במעגל או נפנוף בידיים. 

    • מפתח הרגלים או טקסים החוזרים על עצמם. 

    • יוצא משלוותו בכל פעם שמתרחש שינוי, אפילו קטן ביותר, בהרגלים או בטקסים אלו.

    • נמצא בתנועה מתמדת.

    • יהיה מוקסם ומרותק מחלקים מסוימים של חפצים, כמו הסתובבות הגלגל במכונית צעצוע.

    • יהיה רגיש בצורה מוגזמת לאור, קול או מגע אך בעל חוסר יכולת לחוש בכאב.

    ילדים צעירים הסובלים ממצב של אוטיזם יחוו קשיים כאשר יתבקשו לחלוק את חוויותיהם עם אחרים. כאשר מקריאים להם סיפור, למשל, אין זה סביר שהם יצביעו באצבע על התמונות בספר. מיומנות חברתית זו, המתפתחת בגיל מאוד צעיר, היא הכרחית לפיתוח מיומנויות שפה ומיומנויות חברתיות בשלב מאוחר יותר.

    ככל שהילדים הלוקים במצב של אוטיזם מתבגרים, כך חלק מהם יכול להופך להיות מעורב חברתית יותר עם אחרים והם יכולים להציג פחות הפרעות התנהגותיות האופייניות למצב של אוטיזם. חלק מהם, לרוב בעלי הבעיות הפחות חמורות, מצליחים בסופו של דבר לנהל אורח חיים רגיל או אורח חיים הקרוב לרגיל. 

    אחרים, לעומת זאת, ממשיכים לחוות קשיים במיומנויות שפה ויחסי גומלין חברתיים, והמשמעות של ההתבגרות שלהם היא לרוב החרפה של הבעיות ההתנהגותיות.

    חלק מן הילדים שיש להם אוטיזם הם איטיים ברכישת ידע חדש או מיומנויות חדשות. ילדים אחרים יכולים להיות בעלי רמת משכל רגילה או גבוהה יותר משל בני אדם אחרים. ילדים אלה ילמדו בזריזות אך יציגו בעיות בתקשורת, ביישום דברים אשר למדו בחיי היום יום שלהם ובהתאמה למצבים חברתיים. 

    חלק מבין הילדים הסובלים ממצב של אוטיזם הם "משכילים אוטיסטיים" והם בעלי מיומנויות יוצאות דופן במיוחד המתמקדות בתחום מסוים כמו אמנות, מתמטיקה או מוזיקה. 

    רמת התפקוד של הילד בתחום השפה בסביבות גיל 5 ומנת המשכל שלו הם הדרך הטובה ביותר לנבא את הצפי לתפקוד הילד בעתיד .

רופאים בתחום

נוירוכירורגיה
ד"ר יובל סופרו
4.9
( 28 חוות דעת )
"זו פעם שניה שהגעתי אל דר סופרו לייעוץ ובשני הפעמים יצאתי ממנו עם הסבר מלא וממצא וכמובן שההסבר לווה בנעימות שהשרה עליי רגיעה ואני ממש מרוצה ובשימחה אחזור לביקורת"
קראו עליי עוד
עור ומין
ד"ר קרלוס אידסס
5.0
( 7 חוות דעת )
"בנאדם טוב"
קראו עליי עוד
אנדוקרינולוגיה
ד"ר גדי שלומאי
5.0
( 23 חוות דעת )
"דר גדי שלומאי הקדיש לי זמן רב ותשומת לב רבה, הקשיב למה שהיה לי להגיד, ענה לכול השאלות שלי, כול הזמן עם חיוך ובנימוס."
קראו עליי עוד

המומחים של Infomed עונים על שאלות:

מאמרים בנושא אוטיזם

כיצד משפחות מתמודדות עם בן פגוע נפש
כיצד משפחות מתמודדות עם בן פגוע נפש
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 09/05/2009

כיצד משפחות מתמודדות עם בן פגוע נפש לכתבה המלאה

הקשר בין הפרעות בהאכלה להפרעות בהתפתחות התינוק
הקשר בין הפרעות בהאכלה להפרעות בהתפתחות התינוק
מערכת אינפומד מאת: מערכת אינפומד 01/03/2007

הקשר בין הפרעות בהאכלה להפרעות בהתפתחות התינוק לכתבה המלאה

שאלות מתוך פורום אוטיזם

באנר הצטרפות

רופא, אתה עדיין לא חלק מאינדקס המומחים שלנו?

שווה לך להצטרף!
youtube ערוץ הוידאו של
Infomed
הפייסבוק
שלנו
instagram האינסטגרם
שלנו